Wolny metabolizm. Dlaczego nie mogę schudnąć?

  • 03.05.2022
Wolny metabolizm. Dlaczego nie mogę schudnąć?
Źródło: pexels.com

Każda kobieta pragnie być zdrowa, szczupła i atrakcyjna. Często jednak droga do satysfakcjonującej sylwetki okazuje się kręta i wyboista. Zdarza się, że mimo podjętych prób nie udaje nam się zrzucić wagi. Jak się okazuje, problem może tkwić w spowolnionym metabolizmie. Warto poznać przyczyny takiego stanu rzeczy.


Czym jest metabolizm i jakie są przyczyny jego spowolnienia?
Jak przyspieszyć metabolizm?
Diagnoza zaburzeń metabolicznych

 

 

Czym jest metabolizm i jakie są przyczyny jego spowolnienia? 

To suma mechanizmów i procesów chemicznych zachodzących w żywych komórkach organizmu. Prowadzi do wykorzystania i zmagazynowania energii dostarczanej ze składników pokarmowych. Tak doskonały system podtrzymuje procesy życiowe. Odpowiedzialny jest też za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Niestety metabolizm czasem płata nam figle i nie pozwala schudnąć. Na szczęście istnieje kilka niezawodnych sposobów przyspieszających jego funkcjonowanie. Ale zacznijmy od przyczyn tych trudności. Należą do nich: 
- słabo zbilansowana dieta 
- dieta bogata w tłuszcze trans, dieta zawierająca zbyt mało kalorii, za dużo bądź za mało węglowodanów i za mało białka 
- mała ilość ruchu 
- deficyt snu 
 - geny 
- skumulowany stres i napięcia 
- odwodnienie
- przyjmowanie niektórych leków
- choroby układu hormonalnego

 


Jak przyspieszyć metabolizm?

Warto trzymać się kilku prostych zasad. Dbaj o zbilansowaną dietę. Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej i zdrowym śnie. Unikaj stresu, staraj się zachowywać spokój. Co jeszcze? Przede wszystkim pijmy jak najwięcej wody. Dobrze nawodniony organizm lepiej spełnia swoje funkcje i jest bardziej wydajny. Co więcej, możemy sięgnąć, po produkty, które doskonale podkręcą metabolizm. Z przypraw egzamin śpiewająco zda papryczka chili, cynamon oraz imbir. Oleje roślinne oraz ryby zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe będą świetnym rozwiązaniem. Wybieraj żywność bogata w antyoksydanty – zielone warzywa, owoce jagodowe i cytrusy. Produkty bogate w błonnik pozwalają utrzymać szybsze tempo metabolizmu, tym samym poprawiają perystaltykę jelit i poziom glukozy we krwi. Nie bójmy się kawy – w małej ilości na pewno nam pomoże! Możesz postawić też na suplementy wspomagające przemianę materii. 
Regularna i długofalowa praca może wnieść do naszego życia szereg pozytywnych zmian - oporny metabolizm da się bezboleśnie przyspieszyć. Efekt szczupłości i atrakcyjności może być znacznie bliżej, niż nam się wydaje. Zrównoważona dieta, systematyczna aktywność fizyczna i higieniczny styl życia to przecież żadne wyrzeczenia. Warto o to zadbać. 

 

Diagnoza zaburzeń metabolicznych

Istnieje kilka zaburzeń metabolicznych: białko, węglowodany, tłuszcze, woda, substancje mineralne i inne (żelazo, jod itp.).
Lekarz może zidentyfikować zaburzenie metaboliczne. Najpierw musisz skontaktować się z lekarzem rodzinnym lub terapeutą. Zaplanuje testy. Może to być: badanie krwi i moczu na cukier, biochemiczne badanie krwi, badanie cholesterolu, badanie tolerancji glukozy.
Po otrzymaniu wyników badań pacjent może zostać skierowany do lekarzy specjalistów (gastroenterologa, endokrynologa, dietetyka).

 

Gabriela Grinka