Demencja. Jak się przed nią chronić?

  • 29.04.2022
Demencja. Jak się przed nią chronić?
Źródło: pexels.com

Kiedy mówimy o demencji mamy na myśli osoby, u których występuje szereg charakterystycznych objawów – pogorszenie sprawności umysłowej, w szczególności pamięci krótkotrwałej, zmiana osobowości, postępujące trudności w samodzielnym radzeniu sobie z codziennością. Jak temu zaradzić i jak najdłużej cieszyć się światłością umysłu?

 

Objawy choroby starczej mogą mieć różne nasilenie, nie u wszystkich występują z taką samo intensywnością. Niestety większość zachorowań na demencje jest nieuleczalna. Według badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia na całym świecie jest około 50 milionów osób cierpiących na demencję. Rocznie rejestruje się aż 10 milionów przypadków. Ta liczba stale rośnie. Warto więc szukać działań, które pomogą uchronić nas przed przedwczesną demencją. Kilka jakże prostych zasad może uczynić cuda.

 

Zapobieganie demencji - co robić?

 

Najważniejszych 5 rzeczy jakie należy robić , aby zapobiec demencji.

Po pierwsze graj w szachy, gry planszowe, rozwiązuj krzyżówki i czytaj książki (w ten sposób ćwiczysz pamięć i koncentrację). Po drugie ogranicz spożywanie alkoholu (duża ilość alkoholu niszczy komórki nerwowe mózgu, a to osłabia jego wydajność i ogólne funkcjonowanie). Po trzecie, dbaj o zdrową dietę (wybierz dietę bogatą w witaminy z grupy B - zwłaszcza B9 i B12, pij warzywne i owocowe soki zawierające witaminy E oraz C, do potraw dodawaj naturalny olej słonecznikowy lub olej lniany będący źródłem kwasów omega-3 i omega-6). Po czwarte utrzymuj częsty kontakt ze znajomymi i rodziną (rozmowa, wymiana sposobów myślenia i poglądów pozwala na utrzymywanie aktywności mózgu). Po piąte pamiętaj o aktywności fizycznej – tańcz, ćwicz, bądź w ruchu (aktywność fizyczna uaktywnia bardzo korzystne procesy biochemiczne w mózgu, następuje regeneracja jego struktury - między komórkami tworzą się nowe połączenia, niekiedy powstają też nowe neurony).

 

Publikacja Światowej Organizacji Zdrowia wyeksponowała też inne niemniej ważne czynniki: rezygnację z suplementów diety, rzucenie palenia, utrzymywanie prawidłowej wagi, dobrego ciśnienia, poziomu cukru we krwi i cholesterolu. Eksperci z całego świata podkreślają, że zmiany w stylu życia mogą mieć realny wpływ na opóźnienie wystąpienia objawów demencji starczej. Na pewno warto zwróć na to uwagę.

 

Gabriela Grinka