Czy wiesz jakie masz prawa jako konsument? Dziś Światowy Dzień Praw Konsumenta!

  • 21.02.2023
Jakie prawa ma konsument?
Źródło: pixabay.com

Kim jest konsument? Zgodnie z art. 22(1) Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. No dobrze, ale przetłumaczmy to na zwykłą mowę czyli konsumentem jest osoba fizyczna która np. kupuje żywność w sklepie (czyli u przedsiębiorcy) na własny użytek.

Konsumentami nie jesteśmy jeśli:
1. zawieramy umowę z inną osobą fizyczną, np. kupujemy od sąsiadki sukienkę,
2. zawieramy umowę, która ma bezpośredni związek z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą lub zawodową, np. jako sklepikarz kupujemy towar do swojego sklepu, jako lekarz wykupujemy kurs dokształcający.

Prawa konsumenta często sprowadzają się do reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru. Nieco inaczej wygląda ta kwestia, gdy za zakupy płacisz gotówką w sklepie stacjonarnym, niż gdy zakupy robisz online, a do płatności wykorzystujesz konto bankowe.

Gdy towar był zakupiony w sklepie stacjonarnym, zwrot nie zawsze należy do najprostszych, ponieważ wymaga to dobrowolnej zgody sprzedawcy.

Inaczej sprawa wygląda gdy zakupiliśmy towar od przedsiębiorcy przez internet.
Konsument ma prawo zwrotu towaru zakupionego przez internet. Jest to prawo do odstąpienia od umowy. Może zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi. Przedsiębiorca ma 14 dni na oddanie pieniędzy, a konsument 14 dni na odesłanie towaru. Przedsiębiorca może wstrzymać się z dokonaniem wypłaty, do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do otrzymania dowodu wysyłki. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy. Nie trzeba podawać przyczyn rezygnacji. Aby odstąpić od umowy, należy poinformować o tym sprzedawcę, najlepiej w formie pisemnej. Można wykorzystać formularz przedsiębiorcy, jeżeli takim dysponuje lub skorzystać z formularza z ustawy o prawach konsumenta. Należy zachować kopie dla celów dowodowych.

Konsument ponosi koszty przesyłki towaru do sprzedawcy, o ile został o tym poinformowany. Towar można odpakować i sprawdzić jego przydatność na takiej samej zasadzie, jak byśmy dokonywali zakupu w sklepie stacjonarnym. Nie można zacząć używać towaru. Sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Jest wskazane jednak, aby w miarę możliwości zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko.

Wsparcia w sparawch swoich praw możemy szukać u:
- rzecznika praw konsumenta
- organizacji konsumenckich

 

A.J.

Komentarze
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Dodaj pierwszy komentarz.
Skomentuj
Ilośc znaków: 254
Pozostało znaków:
254
Zabrania się umieszczania reklam, treści niezgodnych z polskim prawem oraz linków.