Wybór odpowiedniego plecaka dla dziecka to ważne zadanie, które ma znaczący wpływ na jego wygodę i komfort w czasie noszenia szkolnych lub codziennych rzeczy. W zależności od wieku, potrzeb i stylu życia dziecka, istnieje wiele opcji do wyboru. W tym artykule omówimy kluczowe czynniki, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze plecaka dla dziecka, aby zapewnić mu optymalny komfort i funkcjonalność.
Plecaki szkolne występują w wielu wariantach, pojemnościach, wielkościach. Wybór różnorodnych modeli jest ogromny dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie warto ocenić plecaki dla dzieci według kryteriów takich jak:
Waga i konstrukcja plecaka jest kluczowa dla zdrowia dziecka, które musi dźwigać duży ciężar w drodze do szkoły oraz w drodze powrotnej. Wady postawy dotykają w Polsce większość dzieci, a źle dobrany plecak szkolny może je utrwalać i pogłębiać.
Plecak szkolny dla dzieci z klas 1-3 nie powinien ważyć więcej niż 1,2 kg, a plecak dla uczniów z wyższych klas nie powinien mieć więcej niż 1,4 kg. Natomiast do określenia wagi spakowanego plecaka szkolnego przyjmuje się dwa wskazania (zalecenia Instytutu Matki i Dziecka): dziecko nie może dźwigać ciężaru przekraczającego 10 kg dziecko nie może dźwigać więcej niż 15% wagi własnej. W praktyce oznacza to, że plecak ucznia czwartej klasy ważącego 35 kg nie może ważyć więcej niż 5,25 kg. Odejmując od tego ok. 1 kg wagi plecaka, okazuje się, że wszystkie rzeczy spakowane do szkoły nie powinny ważyć więcej niż ok. 4 kg.
Pojemność plecaka trzeba dobrać do ilości rzeczy, które będą w nim przenoszone. Najmniejsze plecaki dla dzieci o pojemności 2-5 litrów świetnie sprawdzą się w przypadku przedszkolaków, które potrzebują plecaka przede wszystkim na wycieczki. W takim plecaczku zmieszczą się kanapki, przekąski, bidon lub butelka z napojem (0,33 lub 0,5 l) i pelerynka przeciwdeszczowa.
Dla uczniów klas 1-3 odpowiedni będzie plecak o pojemności 10-20 litrów. Poza ćwiczeniówkami, zeszytami, podręcznikami i piórnikiem musi zmieścić jeszcze drugie śniadanie i butelkę z wodą.
Dla starszych dzieci, które mają więcej lekcji i więcej podręczników, odpowiedni będzie plecak z przedziału 20-25 litrów. Przy czym należy dobierać go do wzrostu dziecka, aby nie był za duży. Koniecznie trzeba sprawdzić, jaką wysokość ma plecak (producenci podają wymiary gabarytowe, czyli wysokość oznaczać będzie odległość od dna do górnej krawędzi plecaka) i odnieść ją do wzrostu dziecka (dla pewności można zmierzyć wysokość pleców dziecka od ramion do końca odcinka lędźwiowego kręgosłupa).
Plecaki o pojemności 25-30 litrów będą odpowiednie dla dzieci z ostatnich klas szkoły podstawowej oraz dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Dobry plecak do szkoły powinien charakteryzować się trzema kluczowymi cechami:
Najważniejszy element konstrukcji plecaków szkolnych dla dzieci to ścianka tylna, czyli tzw. plecy. Trudno znaleźć plecaki dla dzieci z w pełni usztywnioną ścianką tylną. Producenci w większości przypadków wypełniają ściankę tylną plecaka warstwą pianki, cecha ta definiowana jest w sklepach jako „pogrubione plecy” lub „pogrubiona ścianka tylna”. Pianka ma wiele zalet – usztywnia ściankę tylną, zapobiega uciskaniu pleców dziecka przez twarde okładki książek i zeszytów, nie odkształca się oraz jest bardzo lekka.
Równie ważne, jak pogrubienie ścianki tylnej są szelki. W większości plecaków dla dzieci producenci stosują szelki wyprofilowane (ich kształt przypomina literę S), które lepiej układają się na ramionach niż szelki proste. Trzeba zwracać uwagę na szerokość szelek, nie powinna być mniejsza niż 4 cm.
Ważnym aspektem jest bezpieczeństwo, mowa tu o elementach odblaskowych, które zwiększają widoczność dzieci na przejściu dla pieszych i drodze nawet siedmiokrotnie. Takie elementy powinny znajdować się na froncie i szelkach plecaka, można je oczywiście także dokupić i doczepić samemu.
Komentarze