Rozpoznanie objawów autyzmu u dziecka na wczesnym etapie jest kluczowe dla jego dalszego rozwoju. Trudności w komunikacji, powtarzalne zachowania czy nietypowe reakcje sensoryczne mogą być sygnałami, które rodzice powinni zauważyć i skonsultować ze specjalistą. W naszym artykule dowiesz się, jakie symptomy mogą wskazywać na autyzm oraz gdzie szukać wsparcia, by zapewnić dziecku odpowiednią pomoc i terapię. Sprawdź, jak rozpoznać pierwsze objawy i podjąć właściwe kroki.
Objawy autystyczne u dzieci mogą różnić się intensywnością i formą, ale najczęściej dotyczą trudności w interakcjach społecznych, komunikacji oraz występowania powtarzalnych zachowań. Autyzm należy do spektrum zaburzeń, co oznacza, że każde dziecko może prezentować inne zestawy symptomów. Oto najczęściej spotykane objawy:
Trudności w interakcjach społecznych
Brak lub ograniczona reakcja na swoje imię.
Unikanie kontaktu wzrokowego.
Ograniczone wyrażanie emocji lub trudności z rozpoznawaniem emocji u innych.
Brak zainteresowania zabawami grupowymi lub interakcjami z rówieśnikami.
Preferowanie samotności lub zabawa w nietypowy sposób (np. ustawianie przedmiotów w rzędzie).
Problemy z komunikacją
Opóźniony rozwój mowy lub brak mowy.
Echolalia – powtarzanie słów lub fraz, często bez zrozumienia ich znaczenia.
Nietypowy sposób mówienia – monotonna intonacja, zbyt głośny lub cichy głos.
Trudności w prowadzeniu dialogu (np. ignorowanie pytań, brak odpowiedzi).
Brak gestów wspomagających komunikację, takich jak wskazywanie palcem.
Powtarzalne zachowania i zainteresowania
Powtarzające się ruchy (np. machanie rękami, kołysanie się).
Silne przywiązanie do rutyny i rytuałów – dziecko może reagować złością na zmiany w otoczeniu.
Nietypowe zainteresowania (np. obsesyjne zainteresowanie jednym tematem, np. pociągami, liczbami).
Nietypowe używanie przedmiotów (np. obracanie kół samochodzików zamiast jeżdżenia nimi).
Problemy sensoryczne
Nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce, np. hałas, światło, dotyk, zapachy.
Nietypowe reakcje na dotyk (np. unikanie przytulania).
Fascynacja określonymi bodźcami sensorycznymi (np. światłem, ruchem).
Zachowania adaptacyjne
Trudności w uczeniu się umiejętności adekwatnych do wieku.
Problemy z koncentracją i nadmierna impulsywność.
Ograniczona zdolność naśladowania innych osób lub udawania w zabawie.
Jeśli zauważasz u swojego dziecka kilka z powyższych objawów, warto skonsultować się z:
Pediatrą – jako pierwszym krokiem.
Psychologiem dziecięcym.
Psychiatrą dziecięcym.
Neurologiem.
Poradnią psychologiczno-pedagogiczną – w celu oceny funkcjonowania dziecka.
Wczesna diagnoza i odpowiednie wsparcie (np. terapia behawioralna, zajęcia logopedyczne, zajęcia TUS, zajęcia Integracji sensorycznej SI i inne terapie) mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka.
Komentarze