Wady wymowy u dzieci. Kiedy udać się do logopedy?

  • 12.01.2023
Najczęstsze wady wymowy u dzieci. Kiedy do logopedy?
Źródło: pixabay.com

Nabycie umiejętności mówienia i prawidłowego wymawiania głosek to proces, który trwa latami. Rodzice często niepokoją się, że ich dziecko może mieć wadę wymowy, dlatego obserwują je i korzystają z pomocy logopedy. Jednak nie zapominajmy, że istnieją pewne normy, dzięki którym w prosty sposób można ocenić, czy niewłaściwy sposób mówienia malucha jest zjawiskiem naturalnym, czy problemem

Istota mowy polega na przekazywaniu i odbiorze informacji czyli po prostu na porozumiewaniu się między sobą w sposób prawidłowy. Dlatego, aby uniknąć powstawania przyczyn wad wymowy już od pierwszego dnia narodzin dziecka trzeba odpowiednio stymulować, bodźcować i obserwować noworodka. Reaguj jak najszybciej, gdy zaczyna Cię coś niepokoić.

Rozwój mowy
Głużenie, gaworzenie, a w końcu pierwsze proste słowa – tak wygląda proces kształtowania się mowy. Pod koniec pierwszego roku życia maluchy potrafią już wypowiadać kilka nieskomplikowanych wyrazów (mama, tata, baba itp.), w wieku 18-24 miesięcy budować proste zdania. Oczywiście należy brać pod uwagę indywidualne predyspozycje i uwarunkowania, które sprawiają, że każde dziecko rozwija się w innym tempie i w różnym okresie zdobywa poszczególne umiejętności. Najbardziej wyczekiwane „r” pojawia się około 6 roku, co nie oznacza, że zawsze tak się dzieje. Jak wygląda rozwój mowy, jakie są kolejne etapy? Pierwszy rok życia to głoski p, b, m, chwilę później ś, ź, ć, ń oraz k, g, ch. W okolicy dwóch lat dochodzą następne dźwięki: f, w, a czasem także l. Trzy- lub czterolatek wymawia s, z, c, dz, pięciolatek r, na samym końcu pojawia się zdolność artykułowania sz, cz, ż, dż.

Czym jest wada wymowy?

Wady wymowy wynikają z niemożności realizowania jednego, kilku lub kilkunastu dźwięków. Dlatego mówca, aby ułatwić sobie zadanie często stosuje:

  • zniekształcanie głoski (deformacja),
  • zastępowanie niewygodnej głoski inną łatwiejszą (substytucja),
  • opuszczanie głoski (elizja).

Oto najczęstsze rodzaje wady wymowy u dzieci:

seplenienie, czyli nieprawidłowe wymawianie głosek s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, cz, dż, ż,
jąkanie— zacinanie, brak płynności podczas wypowiedzi,
rotacyzm — wymienne stosowanie głosek, np. zamiast r dziecko mówi l lub j,
lambdacyzm — zamiana głoski na j, a także pomijanie jej w wymowie.

Nieprawidłowa realizacja głosek zawsze ma swoją przyczynę, którą można usunąć. Nasza mowa jest naszą wizytówką, dlatego dbajmy, by była ona najpiękniejsza – niezależnie od tego, czy dotyczy to małych, czy dużych użytkowników języka. Kiedy zauważamy wady wymowy u naszych dzieci, udajmy się do logopedy. Ważne jest, aby rozwój mowy dziecka przebiegał prawidłowo, a wszelkie zaburzenia i nieprawidłowości zostawały usunięte. Pamiętajmy także, że dla dziecka najlepszym nauczycielem i wzorem jest jego otoczenie, a więc wszystkie bliskie mu osoby.

Ćwiczenia logopedyczne do wykonania w domu:

  1. Dmuchanie na różne lekkie przedmioty, które można przesuwać, np. kolorowe piórka lub kroplę wody na stoliku.
  2. Zdmuchiwanie płomienia świeczki lub dmuchawców.
  3. Naśladowanie chrapania.
  4. Wprawianie oddechem w ruch wiatraczka.
  5. Wysuwanie języka i poruszanie nim.
  6. Zlizywanie z warg i podniebienia masła orzechowego, miodu lub kremu czekoladowego.
  7. Unoszenie płaskiego języka do podniebienia.
  8. Liczenie językiem zębów.
  9. Sięganie językiem do tylnych zębów górnych.
  10. Przejeżdżanie językiem po dziąsłach i zębach przy zamkniętej buzi.
  11. Wysyłanie buziaków i cmokanie.
  12. Nadymanie policzków i pokazywanie, jak powoli uchodzi powietrze z balona
  13. Przesadne ziewanie.
  14. Puszczanie baniek mydlanych.
  15. Picie wody przez słomkę lub robienie burzy w szklance wody przy użyciu słomki.
  16. Gryzienie twardych pokarmów (np. surowej marchewki), jedzenie łyżką oraz picie z kubka.
  17. Odgadywanie dźwięków, które wydają różne przedmioty (np. pralka, odkurzacz, instrument muzyczny, radio) na podstawie nagrań z wydawanymi przez nie odgłosami.
  18. Zabawy w domino głoskowe, czyli wymyślanie wyrazu na głoskę, na którą skończył się poprzedni wyraz.
  19. Szukanie rymów oraz wymyślanie jak najwięcej wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.
  20. Pompowanie balonika: fu-fu-fu, a potem recytowanie znanego wierszyka Baloniku nasz malutki... z jednoczesnym odsuwaniem się od siebie i opadnięciem na podłogę, gdy balon przerywa miarę i robi trach.
  21. Naśladowanie odgłosu pojazdu przedstawionego na karcie obrazkowej, np. samochodu (brum, brum), karetki (i-o, i-o) czy pociągu (tudum, tudum) i poruszanie sie po wyznaczonym torze w przestrzeni.

A.J.

Komentarze
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Dodaj pierwszy komentarz.
Skomentuj
Ilośc znaków: 254
Pozostało znaków:
254
Zabrania się umieszczania reklam, treści niezgodnych z polskim prawem oraz linków.